Zwangerschap Week 2

Je baby

Het is misschien een beetje raar om nu al te praten over 'je baby' terwijl er eigenlijk nog helemaal geen baby is maar alleen een 'eitje'. Het eitje is aan het rijpen en laat aan het eind van deze week los uit de eierstokken. De eicel beweegt vanuit de eierstokken naar de baarmoeder. Wanneer er een bevruchting plaatsvindt, gebeurt dit meestal in de eileider. Zo'n eicel leeft overigens maar 24 uur waardoor de bevruchting een precisiewerkje is. Zaadcellen leven gelukkig iets langer, ongeveer 48 uur. Wanneer je dus één of twee dagen vóór de eisprong gemeenschap hebt gehad bestaat de kans dat een levende zaadcel toch een bevruchting tot stand kan brengen.

Jij

Wanneer je de kans op een zwangerschap wilt vergroten zou je rond de eisprong gemeenschap moeten hebben. Als je een regelmatige cyclus hebt is dat ongeveer rond de veertiende dag na het begin van je menstruatie. Je kunt ook de eisprong precies bepalen door elke ochtend voor je opstaat je temperatuur op te nemen. Je lichaamstemperatuur stijgt namelijk met 0,3 graden na je eisprong en vlak voor je menstruatie daalt je temperatuur weer. Deze vaststelling van de eisprong werkt alleen wanneer je een regelmatige cyclus hebt. Makkelijker is het om bij de apotheek of de drogist een test te kopen die de eisprong berekent. Deze test meet de hoeveelheid van het luteïniserend hormoon. Vlak voor je eisprong produceert je lichaam grote hoeveelheden van dit hormoon. Laat je wel goed informeren over de test, want elke test werkt weer anders.

Extra ijzer heb je nodig voor de extra aanmaak van bloed (voor je baby) en voor de placenta. IJzer zit vooral in vlees, verse en groene groente, peulvruchten en volkoren producten. Je ijzeropname wordt versterkt door de combinatie met vitamine C. Het wordt echter juist verder afgebroken door het gebruik van koffie, thee en melkproducten tijdens of net na de maaltijd. Om de opname van ijzer te versterken is aan te raden een glas (verse) jus d'orange te drinken tijdens het eten.

Pas op met nitraatrijke groenten Pas op met nitraatrijke groenten, iedereen wordt geadviseerd deze maximaal 2 x per week te eten. Dit geldt overigens niet alleen voor de zwangeren, maar voor iedereen. Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers en alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

 

Copyright 2017 Ysacare Kraamzorg | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Klachtenregeling

Website laten maken door Best4u Group B.V.