Zwangerschap Week 6

Je baby

Het kindje is nu ongeveer zo groot als een garnaaltje. Er groeien nu kleine stompjes aan het vruchtje die straks de ledenmaten gaan vormen. De oogjes beginnen ook al gevormd te worden. Deze week wordt de basis gelegd voor de maag, darmen, nieren en longen. Ook is er al een systeem van bloedvaten. Aan het eind van deze week gaat het hartje kloppen. Wanneer er nu een echo gemaakt zou worden zie je heel vaag een ruggengraatje. Onvoorstelbaar allemaal wanneer je bedenkt dat je baby nu slechts zes millimeter groot is.

Jij

Het kan zijn dat je nu voelt dat je zwanger bent doordat je borsten gespannen zijn en je misselijk en moe bent. Tegen de misselijkheid is niet veel te doen helaas. Je kunt proberen om de ergste misselijkheid te voorkomen door vóór het opstaan iets lichts te eten zoals een beschuitje met een kopje thee erbij. Wanneer dit niet helpt kun je je misschien met de gedachten troosten dat de misselijkheid een typische beginkwaal is. Waarschijnlijk is het over een paar weken over. Moet je ineens zoveel plassen dan is dat een gevolg van de opspelende hormonen.

Vanaf deze week mag je meedoen met Moeders voor Moeders. Je staat urine af om andere vrouwen te helpen om zwanger te worden en het kost je niets. Vanaf de zesde tot en met de zestiende week zit er in je urine grote hoeveelheden van het hCG hormoon. Dit hormoon wordt gebruikt om medicijnen te maken voor de behandeling van minder vruchtbare vrouwen. Voor het aanmelden bij Moeders voor Moeders kun je gratis bellen met 0800-022 80 70, of kijk op internet: www.moedersvoormoeders.nl

Buik-serie maken

Maak iedere maand, bijvoorbeeld op een vast dag en plek in huis een foto van je buik. Leuk om de vorderingen te zien en later achter elkaar in je fotoboek te plakken.

Leuk!

Koop een zwangerschapsdagboek of maak er zelf één van een schrift met een harde kaft. Je kunt hierin al je belevenissen, emoties, kaartjes, echo's en bonnetjes van je eerste aankopen in bewaren.

Moe en misselijk....

Je hormonen zijn druk bezig, je kunt je misselijk en moe voelen. Pas op met suiker en cafeïne. Eet liever regelmatig iets gezonds tussendoor zoals fruit of yoghurt. Dit geeft langer energie en is goed tegen de misselijkheid.

Aanstaande vader:

Heeft ze 's ochtends last van de misselijkheid? Trakteer haar op een kopje thee met een beschuitje of krentenbol zodat ze rustig op kan staan.

 

Copyright 2017 Ysacare Kraamzorg | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Klachtenregeling

Website laten maken door Best4u Group B.V.